2008. május 12., hétfő

Jackie Chan: barátnővel nézős film

Barátnőm némi érdeklődést mutatott a kung-fu filmek iránt. Persze csak azért, mert szerette volna megérteni, mi is nálam ez a mánia. A küzdő sportok persze elég messze állnak tőle és filmekben is inkább a dráma- és művész alkotások a kedvencei. Egy gyenge pillanatában megígérte nekem, hogy megnéz velem egy verekedős filmet. Melyik legyen az? Nem szerettem volna teljesen elriasztani, így először is a Jet-Li-féle Hero-ra gondoltam, mivel az elég művészi, a képei erőteljesek, színesek és festőiek. De hirtelen nem találtam meg, így egy 1999-es Jackie Chan mozi került a lejátszóba, a Szépfiú. (Nem hinném, hogy az eredeti Gorgeous, azaz Csodaszép cím Jacki-re vonatkozott volna, mikor ott volt a tajvani szépségkirálynő, Qui Shu is a stáblistán) Ez a film abszolút barátnő-barát, hiszen fő vonala a romantika, a humor elég visszafogott, nem a burleszk és bohózat hagyományait követi. Újranézve viszont én lepődtem meg a legjobban azon, hogy sokkal többet mond el a harc szelleméről, mint sok más alkotás. C.N.(Jackie Chan) és Alan(Bradley James Allan) két box-jelenete nagyon dinamikus és látványos. A Schobert Norbi-hasonmás Alan kis termetü és jó mozgású harcos. Megformálója,Bradley James Allan már jó néhány J.C. filmben feltünt, többnyire kisebb szerepekben, leggyakrabban kaszkadőrként. Kettejük párviadala remekül szemlélteti a küzdő sportok szellemiségét. Talán ez a film érzékelteti legjobban azt a valamit, ami bennünket, férfiakat folyton űz belülről, hogy keressük és vállaljuk a kihívásokat. Folyton harcolunk önmagunkkal és akkor is győzni akarunk, ha annak nincs is más tétje.
Barátnőm kellemesen csalódott, igaz a verekedős jelenetek szerinte szépen koreografált, inkább táncra hasonlító magasfokú mozgáskultúrára utaló cselekedetek, nem pedig valami véres dolog, amire pl. egy kocsmai verekés hallatán asszociálhatnánk. Csak sajnos olyan gyorsak, hogy ő nem is érti, hogy védenek ki egy ütést. Érdekes, nekem pont a sebesség tetszik. A gyorsaság minden harcművészet lényeges eleme, ahogy a mondás is tartja: "Minden technikának van ellenszere- kivéve ha elég gyors."

Nincsenek megjegyzések: